20 milyar dolarlık üretim Türkiye’de
İngiliz motor şirketi Rolls Royce ile filosundaki Airbus A350 uçaklarının motorbakım hizmeti ve yedek motor temini konularında iş birliği yapan THY, Türkiye’nin küresel sivil havacılık sektöründeki konumunu güçlendirecek çok önemli bir adım daha atıyor. Geçtiğimiz yıl 350 uçak siparişi veren THY, toplam bedeli 70 milyar doları bulan bu siparişinin önemli bir bölümünün Türkiye’de üretilmesi için Rolls Royce ve Airbus ile üçlü bir anlaşma yapmaya hazırlanıyor.
28 Nisan’da İstanbul’da yapılacak anlaşmanın büyüklüğünün 20 milyar dolar olduğunu belirten THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Ahmet Bolat, “Üretimi Türkiye’ye getirmek üzere önemli bir anlaşma imzalayacağız. Türkiye ve İngiltere’nin Ticaret, Sanayi ve Teknoloji ile Hazine ve Maliye Bakanları’nın da katılacağı imza törenine sivil havacılık sektöründe üretim yapan 30 kadar Türk firmasını da çağırdık. Bu anlaşmayla Türk firmaları için 20 milyar dolarlık bir iş kapası aralayacağız” dedi.
THY’nin 2023 bilançosunun açıkladığı basın toplantısında konuşan Ahmet Bolat, sivil havacılık sektöründe üretim yapan 30 kadar Türk firmasının işin içine dahil edilmesinin önemine dikkat çekti. Bolat, “TAİ, TUSAŞ ve HAVELSAN gibi kamu şirketlerinin de aralarında bulunduğu şirketler; Airbus’a ve Rolls Royce’a uçak parçası üretecek. THY, Airbus ve Rolls Royce arasında üçlü bir komite kurulacak. Koordinatör THY olacak. Bu komite anlaşmanın üretim sahalarına yansımasını takip edecek. Uçak üreten firmalar uçaktaki her bir kritik parçanın en az iki üreticisinin olmasını istiyor. Bu üretimin sürekliliği için çok önemli bir kriter” diye konuştu.
Türk sivil havacılık sanayisinin son yıllardaki başarısına dikkat çeken Bolat, şöyle devam etti: “Bizim şirketlerimiz daha çok parça üretecek. Küresel havacılık sanayii pastasındaki payımızı artıracağız. İmzalayacağımız 20 milyar dolarlık anlaşmanın ülkemiz ekonomisine katkısı artırarak devam ettirme hedefimiz var.” Uçak alım süreçlerinin gittikçe zorlaştığı bir ortamda THY’nin böyle bir girişimde bulunmasının önemini anlatan Bolat, Kasım 2023’te verdikleri 350 uçak siparişi kapsamında ilk geniş gövde uçak teslimatını Ağustos 2025’te teslim alacaklarının bilgisini de verdi.
100. Yıl Stratejisi çerçevesinde 2033’te 800 uçağı aşan bir filoya sahip olmayı hedefleyen THY, küresel havacılık sektöründe yaşanan tedarik problemlerine ve üretimdeki darboğaza rağmen geçen yıl filosuna 46 uçak ekledi ve yüzde 12’lik artışla uçak sayısını 440’a yükseltti. Bu yılın ilk çeyreğinde alınan 9 uçakla birlikte THY filosundaki uçak sayısı 449’a çıktı.
Türk Hava Yolları (THY), küresel jeopolitik gerilimler ve makroekonomik belirsizliklere rağmen geniş uçuş ağı ve Kovid-19 döneminde koruduğu yüksek nitelikli iş gücü sayesinde geçen yıl tüm zamanların rekoru olan 83,4 milyon yolcu taşıdı. THY, yurt içi yolcu kapasitesi geçen yıl 2022’ye göre yüzde 23,5 artarken, yolcu sayısı da yüzde 19 yükselişle 30 milyonun üzerine çıktı. Dış hatlarda ise kapasite artışı yüzde 16’ya yaklaşırken, yolcu sayısı yüzde 14 yükselişle 53 milyona ulaştı. Yurt dışında özellikle Türk vatandaşlarının yoğun yaşadığı Avrupa ülkelerindeki yolcu sayısı artışı yüzde 20’yi aştı.
2023’te 2,9 milyar dolarlık esas faaliyet kârı elde eden THY, enflasyon muhasebesi kaynaklı 3,1 milyar dolarlık kâr daha yazdı ve şirketin geçen yılki toplam karı bilançoya 6 milyar dolar alarak yansıdı. THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Ahmet Bolat, enflasyon muhasebesinden kaynaklanan 3,1 milyar dolaklık pozitif etkinin önemli olduğunu söyledi ve önümüzdeki yıl temettü dağıtmayı planladıklarını ifade etti.
24 kargo uçağı ve 416 yolcu uçağıyla 133 ülkedeki 364 noktada hava kargo hizmetleri sunan THY, geçen yıl taşıdığı ücretli kargo miktarını 2019’a göre yüzde 16 artırdı. Son 10 yılda kargo taşımacılığındaki pazar payını 3 katından fazla artıran Turkish Cargo, IATA verilerine göre, 2023’te dünyanın en büyük 4. hava kargo taşıyıcısı olarak başarısını sürdürdü.
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliğinin (IATA) yayımladığı verilere göre; geçen yıl küresel dış hat yolcu kapasitesi Kovid-19 öncesi dönem olan 2019’un yüzde 12 gerisinde kalırken, THY, ilgili yılın yüzde 27 üzerine çıkarak sektörün en önde gelen hava yollarından biri olmaya devam etti. Türkiye’nin havacılık altyapısına olan yatırımlarının bir neticesi olarak da İstanbul Havalimanı, Avrupa’nın en çok uçuş sunan havalimanı oldu.
Türkiye’nin milli bayrak taşıyıcısı THY, Kahramanmaraş merkezli depremlerin ardından bölgeye yönelik yüzlerce yolcu ve kargo seferleri ücretsiz gerçekleştirdi. Şirket, bölgede oluşan ihtiyaçlarda kullanılmak üzere yaptığı 2 milyar liralık bağışın yanı sıra ihtiyaç sahiplerine bağışlanmak üzere 1000 adet konut için gerekli olan ödemeyi de yıl içinde AFAD’a takdim etti.
Türk Hava Yolları, 1 trilyon lirayı (35,7 milyar dolar) aşan toplam varlığıyla geçen yıl Türkiye’ye 16,3 milyar dolarlık ihracat geliri kazndırdı. 8,1 milyar dolarlık net döviz katkısıyla Türkiye ekonomisi için önemli bir değer kaynağı oluşturmayı sürdürdü.